مطالعات معماری خانه عکاسان و مرکز عکاسی
فهرست مطالب مطالعات معماری خانه عکاسان و مرکز عکاسی:
مقدمه 2
فضا در معماری: 5
گفتار اول 8
طرح مسئله 8
مقدمه 11
جهانی شدن 23
گفتار دوم : 24
اهداف راهبردی 24
تاریخچه عکاسی 25
نخستین عکاسی در شب (در ایران) 32
نخستین کسی که عکس را به روش صفحه ی نقرهای “داگروتیپ”چاپ کرد 33
اولین عکاس خانه عمومی در ایران 35
نخستین عکاسان زن ایرانی 36
نخستین عکاس آثار تاریخی ایران 37
نخستین انجمن عکاسی 38
نخستین مقاله در مورد هنر عکاسی به زبان فارسی 38
جستارهای وابسته 40
دستهبندی کلی دوربینهای عکاسی: 46
دوربینهای آنالوگ: 46
دوربینهای دیجیتال: 47
آشنایی با 10 عبارت مهم در عکاسی 48
نوردهی 49
دیافراگم/ضریب اف 50
فلش 51
عمق میدان 51
فوکوس 52
عدد حساسیت یا ISO 53
لنز 54
سرعت شاتر 55
تعادل سفیدی یا وایت بالانس 55
پردازش پس از عکاسی 56
عکاسی و معماری 56
2- معرفی نهادهی متولی عکاسی کشور (موسسات فعال در عرصه عکاسی ) 57
2-1- معاونت عکاسی وزارت ارشاد 58
2- 2- حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی 58
2-3- خانه عکاسی 58
3-1- مشکلات فنی و ساختاری 59
4-4- عرصه نمایش پشتیبان عرصه تولید 60
عکاسی چیست؟ 63
عکاسی در آغاز (عکاسی و روایت) 63
نشانه ها و دلالت در عکاسی 65
عکاسی و زمان : 66
عکاسی و حرکت : 66
تطابق عکاسی و معماری : 67
تاریخچه صنعت نمایش 68
– اتاق تاریک: 68
– فانوس خیال 69
اصول عکاسی معماری 69
اولین گام در عکاسی معماری آگاهی از این عوامل است. 71
دوربینهای عکاسی معماری 74
مصارف عکس معماری 75
عوامل و شرایط مؤثر در خلق عکس موفق 75
تجهیزات مورد نیاز 76
دوربینهای قطع بزرگ 77
نقش نور در عکاسی معماری 79
استفاده از نورپردازی صحیح در نشان دادن حجم ساختمان 80
استفاده از سایه ها در بنا 80
بناهای قدیمی همراه با تصویر ماه 80
عکسبرداری از جزییات ساختمان 81
استفاده از نور مایل برای تاکید روی برجستگیها 81
قاب کردن تصویر 82
– زنده نمایی : 83
– عکاسی 84
– استودیو : 84
– سالن های نمایش : 85
– نمایش روی پرده : 85
– عکاسی توگراف : 85
– رشد و توسعه صنعت جدید عکاسی : 86
– عکاسی های انباری : 87
– سیستم سینه راما، پرده عریض، عکس سه بعدی : 87
– واقعیت مجازی (Virtual reality) 88
تاریخ یکصدساله سالن عکاسی در ایران : 89
اهمیت عکاسی و ضرورت پرداختن به آن 91
1- کارکردهای فرهنگی 91
1-1- حفظ و صیانت از فرهنگی ملی و بومی کشور 92
1-2- معرفی فرهنگ و تمدن ها به سایر ملل کشورها 93
1-3- بالابودن سطح فرهنگ عمومی کشور 93
2- کارکردهای اقتصادی عکاسی 96
سناریوی آرشیو 96
2-1- شکل مستقیم 99
2-2- شکل غیرمستقیم 99
3- کارکرد اجتماعی عکاسی 100
3-1- پرکردن اوقات فراغت 100
3-2- جریان سازی 103
3-2- تیپ سازی 104
4- کارکرد سیاسی 106
عکاسی سیاسی در اتحاد شوروی سابق 107
حضور سیاست در عکاسی ایران 108
پیوند معماری با عکاسی 110
خصوصیات و وجوه مشترک معماری و عکاسی 114
روند شکل گیری 117
سلسله ترتیبمونتاژپ 117
– عکاسی تک چیست؟ 117
2- معرفی عکاسی تک معروف دنیا 118
2-1- عکاسی تک لوزان1 119
– کتابخانه 119
– بازسازی و تعمیر 120
– فتوتک 121
– خانه عکاسی عکاسی 121
– نشریات 122
2-2- عکاسی تک کبک – (کانادا)1 122
– لابی مجموعه 125
2-3- عکاسی تک های فرانسه 125
سایر عکاسی تک ها و آرشیوهای معتبر در دنیا 127
4- عکس خانه یا عکاسی تک ؟ 127
5- عکس خانه های ایران1 128
5-2- عکس خانه غیررسمی ایران 130
6- اهمیت و ویژگی مجموعه های چندسالنه 131
6-3- ازدیاد ساعات شروع عکس ها 132
6-4- عکاسی های چندسالنه در کشورهای پیشرفته 133
فن آوری آیمکس چیست ؟ 133
تاریخچه 134
تکنولوژی آیمکس 135
عکس های قطع بزرگ 135
عکس : 136
دوربین آیمکس : 136
نمونه دوربین : 136
پرده نمایش آیمکس : 136
پروژکتور آیمکس 137
سیستم صوتی آیمکس : 137
– سیستم صوتی دیجیتالی آیماکس 138
تکنولوژی DMR 140
جایزه ها : 141
انواع سیستم های نمایش آیمکس 141
نمونه هایی از سالن های Imax : 141
آیمکس گنبدی (OMNIMAX) 142
کلمبیا، دنیای علم 142
خانه عکاسی علم و صنعت 143
گالری گنبدی شهر کوپنهاگ 143
آیمکس سلیدو پارک فوتواسکوپ فرانسه 144
آیمکس سه بعدی (3D IMAX) 145
عکاسی آیمکس انستیتو عکس بریتانیا در لندن (BFI IMAX) 146
گالری عکاسی آیمکس آکواریوم جدید انگلستان 147
برنامه و طرح 148
تجربه آیماکس NEAq (آکواریوم جدید انگلستان) 148
استانداردها و ضوابط طراحی 150
-سیستم نمایش نرمال: 150
فضاهای تشکیل دهنده عکاسی 151
زوایای دید 153
زوایای تابش 154
شرایط صندلی های چرخدار برای معلولین 161
راهروی سالن نمایش. 163
ورودی ها و خروجی ها سالن نمایش 169
مشخصات عکس 177
– سایر مشخصات 177
سایر ملاحظات 182
سالن انتظار 186
ورودی عکاسی 190
سرویس های بهداشتی 194
فضاهای ارتباطی 197
توصیه های طراحی 206
هم جواری های مخاطره آمیز یا نامطلوب 207
همجواری با مجموعه های فرهنگی و هنری 207
احداث عکاسی در یک «مجتمع» 208
نمای عکاسی 209
نکات ایمنی 210
آرایش صندلی : 215
تأسیسات برق و روشنائی سالن 215
مجموعه خانه عکاسی بررسی نمونه های داخلی 223
بررسی نمونه های داخلی مطالعات معماری خانه عکاسان و مرکز عکاسی
100 ساله عکاسی ایران 224
گذشته ، چراغ راه آینده: 224
خانه عکاسی عکاس : 226
عکسهایی از نمونه های داخلی: 227
گالری ملت 228
بررسی نمونه خارجی مطالعات معماری خانه عکاسان و مرکز عکاسی
4 – ب -Bouches – du – Rhone Town Hall ( Marseilles ) : 239
4 – ج –Andre Malraux Cultural Center ( سینما مدور ) : 246
4 – د – Town Theatre ( Jyvaskyla , Finland ) : 251
4 – ه – Onjuku Town Hall : 254
برنامه فیزیکی 258
تعاریف و کلیات 260
1- نحوه نمایش 260
4- جعبه نمایش 261
5- برچسبها و پانلهای توضیحی 262
امنیت آثار 263
1- روشها 263
2- خسارت 263
3- ورودی و خروجی 264
4- آتش سوزی 264
کنترلهای محیطی و نگهداری آثار 265
1- پوسیدگی 265
2- دما و رطوبت 265
3- عناصر زیان آور در هوا 265
4- نور 266
5- حشرات 266
6- موادی که برای زمینه آثار نمایشی استفاده می شوند 266
ضوابط و استانداردها معماری خانه عکاسی : 266
گردش و مسیرهای حرکتی در داخل نمایشگاه: 267
نور طبیعی: 268
نور و روشنایی از بالا: 268
تجزیه و تحلیل فضاهای خرد معماری: 269
1- عملیاتی 270
عمومی 270
پشتیبانی 270
الف- فضاهای پشتیبانی ( رفاعی – خدماتی) 270
ب: فضاهای پشتبانی ( خدماتی – تدارکاتی) 271
تدابیر طراحی در فضاهای خرد معماری: 271
آمفی گالری خانه عکاسی 271
ضوابطی در رابطه با سالن های گالری عکاسی خانه عکس 272
– راهروهای سالن نمایش 272
ورودی و خروجی 273
گالری و نمایشگاه: 273
3- نمایشگاه موقت 274
کارگاه ها 275
نکته 275
5- انبارها و ذخائر: 275
بوفه و کافی شاپ 276
فصل چهارم: ضوابط و معیارها واستاندادها 276
معماری در خانه عکاسی : 276
حرکت در خانه عکاسی : 277
تقسیم فضایی در خانه عکاسی 278
عرضه بندی فضاهای خانه عکاسی 278
هدایت شونده در حالت زیر بروز می یابد: 280
مسیر بازدید آزاد ( مدار گردش اختیاری): 280
همخوانی فضا سازی با نوع خانه عکاسی 280
خانه عکاسی هنر 281
سالنهای نمایش: 282
نور در مورد جعبه آینه ها 284
راحتی بازدید کننده در مقابل جعبه آینه ها 285
گالریها و مراکز هنرهای معاصر: 285
شناخت منطقه تهران و ویژگیهای آن 299
چگونگی شکل گیری شهر تهران 299
جمعیت و پراکندگی آن: 300
سواد: 300
– آموزش: 301
مشخصات جغرافیائی استان تهران 301
آنالیز کالبدی میدان ونک : 302
ارتباطات و دسترسی ها: 303
جانمائی مناسب در شهر(سرانه) 305
موقعیت طرح 306
خصوصیات کلی جمعیتی 308
بررسی موقعیت شهری طرح 308
اقلیم: 314
نم نسبی: 314
برف و یخبندان: 314
باد 314
منابع و ماخذ: 316