نقش و جایگاه تجارت الکترونیک در اقتصاد کشور
فهرست مطالب نقش و جایگاه تجارت الکترونیک در اقتصاد کشور:
چکیده 1
واژههای کلیدی 4
مقدمه 5
تعریف تجارت الکترونیک 7
نقش تجارت الکترونیک 7
بیان موضوع و ضرورت انجام تجارت الکترونیک 8
راهبردهای توسعه تجارت الکترونیک 9
جایگاه صادرات غیرنفتی در اقتصاد کشور 10
نقش صادرات غیرنفتی در افزایش ظرفیتهای تولیدی 10
نقش صادرات غیرنفتی در ایجاد اشتغال 10
نقش صادرات غیرنفتی در ایجاد درآمدهای ارزی 13
تأثیر تجارت الکترونیکی بر توسعه صادرات 13
مزایای تجارت الکترونیک 15
دولت الکترونیکی 18
سیستمهای تجارت الکترونیکی و مالیات 19
تجارت الکترونیک بین واحدهای تجاری 20
اکسترانتها 22
شبکههای خصوصی مجازی 22
زنجیرههای تأمین 23
بازارهای دیجیتال 24
شبکهها و اتحادیههای تجاری 25
بکار انداختن سیستمهای تجارت الکترونیک 26
بسترهای حقوقی 28
دفاتر خدمات الکترونیکی 29
وظایف دفتر خدمات الکترونیکی 29
حمایتهای انحصاری در بستر مبادلات الکترونیکی 31
هدایت به سمت اهداف کارآمدی طرح 34
تجارت الکترونیکی در محدودههای خاص 36
تجارت الکترونیکی به طور کلی 37
مخابره پیامهای الکترونیکی و اسناد الکترونیکی 45
معاملات الکترونیکی در دولت 50
ارزیابی مقاصد 53
تجارت الکترونیکی، چالشها و فرصتها 55
نتیجهگیری 56
منابع 57
چکیده
تجارت الکترونیک به معنای خرید و فروش کالاها، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای رایانهای مثل اینترنت میباشد و یکی از ویژگیهای بارز اینترنت پوشش جهانی آن است و به همین دلیل شرکتها میتوانند از طریق اینترنت فعالیتهای بازاریابی و صادراتی خود را گسترش دهند.
تجارت الکترونیکی روشی جدید جهت ورود و نفوذ به بازارهای بینالمللی محسوب میگردد. دو عامل کلیدی در پیشبرد صادرات، سرعت بالای انتقال اطلاعات به مشتریان ، و کاهش هزینههای بازاریابی میباشد که این عوامل از طریق تجارت الکترونیکی به راحتی قابل حصول میباشند.
دلایل موفقیت کشورهای توسعه یافته در تجارت الکترونیکی به دلیل دسترسی به دانش و فناوری نوین بودجههای هنگفت برای تحقیق و توسعه و وفور سرمایه، نیروی انسانی، متخصص، قوانین و مقررات منعطف، مدیریت پویا و … میباشد.
ولی در کشورهای در حال توسعه در این زمینه فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته ایجاد شده است که دلایل اصلی این شکاف عدم وجود زیرساختهای مناسب، آگاهی عمومی و فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیکی است که به آن شکاف دیجیتالی میگویند.
راهبردهای توسعه تجارت الکترونیکی : 1 ـ آگاه سازی 2 ـ دسترسی و زیرساختها 3 ـ مسائل قانونی و حقوقی 4 ـ حمایت از بخش خصوصی 5 ـ سیاستهای خاص بخشی 6 ـ دولت الکترونیکی 7 ـ بانکداری و پرداخت الکترونیکی و …
در کشور جمهوری اسلامی ایران هم راهکارهای عملیاتی برای توسعه تجارت الکترونیکی مطرح شده که عبارت است از : 1) طراحی سیستم جامع اطلاع رسانی تجاری 2) طراحی سیستم گواهی دیجیتال 3) امکان سنجی توسعه تجارت الکترونیکی در کشور 4) انجام طرح پیشگام 5) کمک به سایر دستگاههای دولتی و … .
روند شتابان حجم تجارت الکترونیکی در جهان نشان دهنده تمایل و علاقه روز افزون بنگاههای اقتصادی و مصرفکنندگان به استفاده از تجارت الکترونیکی است. بدون شک توسعه کاربردی تجارت الکترونیکی یکی از حلقههای لازم برای افزایش کارآیی تجاری اقتصاد ملی است.
تجارت الکترونیکی از مزایا و پیامدهای اقتصادی مهمی از قبیل گسترش بازار، کاهش قیمت، منابع تولید، ارتقای بهرهوری، کاهش هزینههای مبادلاتی، ایجاد اشتغال و کاهش تورم برخوردار بوده و در رشد درون زای اقتصادی نقش مهمی دارد.
از دیگر مزایای تجارت الکترونیک تحول مداوم در محصولات و شرکتها 2 ـ تخصصی کردن شرکتها در وظایف 3 ـ جایگزین کردن تجارت درون دادهها 4 ـ سازماندهی مجدد 5 ـ کوچک سازی شرکتها.
اثرات اقتصادی تجارت الکترونیکی شامل افزایش بهرهوری و کاهش هزینه تولید، کاهش فشار بر قیمتها و حفظ تورم، ورود شرکتهای تازه وارد جهت تأمین تقاضی فعلی، ایجاد محیطی پویا و خلاق، افزایش کسب و کارهای کاملاً جدید و فازی شدن مفهوم کشور. یکی از راههای اصلی و مؤثر در افزایش کارآیی فرایند صادرات تجارت الکترونیکی میباشد.
شروع بکارگیری و گسترش دولت الکترونیکی غالباً در جهت تغییرات در فرآیندهای دولتی است مانند تمرکززدایی، بهبود کارآیی، اثربخشی و کاهش هزینهها هدف راهبردی دولت الکترونیکی پشتیبانی دولت از همه طرحهای در حال تعامل با دولت نظیر سایر دولتها، بخشهای دولتی دیگر، سازمانها و شهروندان میباشد.
XML یک استاندارد مهمی است که به منظور توسعه سیستمهای تجارت الکترونیک ایجاد شده است و بسیاری از مفاهیم تجارت الکترونیک را تحت پوشش قرار داده است. بخش صنعت استراتژیها و فرآیندهای تجارت الکترونیک بین واحدهای تجاری را برای پشتیبانی و توسعه محصولات خدمات ومشارکت به کارگیری است.
پایه و اساس هر سیستم تجارت الکترونیک بین واحدهای تجاری اکسترانت میباشد. یک دروازه برای ورود برای بازدیدکنندگان خارج از سازمان به وجود آورده و آنها را قادر میسازد تا به صورت کنترل شده به بخشهای اطلاعاتی مجاز دسترسی داشته باشند.
شبکههای خصوصی مجازی یکی دیگر از روشهای ایجاد امنیت در ارسال اطلاعات بین نقاط مختلف شبکههای تجارت الکترونیک بین واحدهای تجاری میباشد. واحدهای تجاری از زنجیرهی تأمین به منظور بهبود جایگاه رقابتی خود در بازار استفاده مینمایند و دروازههای ورود به اینترنت در حوزه تجارت الکترونیک بین واحدهای تجاری سریعاً در حال رشد و توسعه میباشد.
هنگام توسعهی یک شبکه تجاری باید چگونگی قیمتگذاری محصولات، بسته بندی توزیع، تحویل و پشتیبانی از آنها نیز مورد بررسی دقیق قرار گیرد. توسعه شبکههای تجاری نیازمند تفکر دقیق و حرکتهای هوشمندانه است. فعالیتهای تجارت الکترونیک بین واحدهای تجاری به عنوان بزرگترین بخش بازار باقی خواهد ماند و در حال حاضر نشانهای برای توقف این حرکت وجود ندارد.
با توجه به آثار مثبت و شگرفی که تجارت الکترونیکی در تسهیل، تسریع و کاهش هزینه مبادلات تجاری و اقتصادی دارد به نظر می رسد که قانونمند کردن این پدیده نو در کشور ما نیز کاملاً معقول و دارای توجیه منطقی است. برای هماهنگی و همپایی با رشد و توسعه جهانی پذیرش و قانونمند کردن پدیدههای جدید علمی، صنعتی و تنظیم روابط در قلمروهای نوین یک الزام گزیر ناپذیر است.
نقش حیاتی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در نظام کشور، نیاز به ایجاد یک محیط دوستانه، اطلاعات که در دسترس بودن، تنوع و توان ایجاد تولید است و خدمات تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات را تقویت و تضمین میکند.
به طور خلاصه هدف تجارت الکترونیک ساده سازی انواع داد و ستدها، مذاکرات، ترتیبات، توافقات، قراردادها و مبادلات داخلی و بینالمللی و نیز ذخیره اطلاعات به شیوه الکترونیکی و نوری و همچنین سایر روشها، طرق، وسایل و تکنولوژیها، با هدف شناسایی اصالت و اعتبار اسناد الکترونیکی مربوط به این فعالیتها و ترویج استفاده همگانی از داد و ستد الکترونیک در دولت و کل جامعه است.