پایان نامه معماری و مطالعات پایانه و ترمینال مسافربری بین شهری
فهرست مطالب :
پیشگفتار: 13
تعریف سیستم حمل و نقل 15
تعریف پایانه : 15
وظایف پایانه 16
پیرامون سفر 18
تاریخچه سفر در ایران 20
1-4-1 نگاهی به گذشته 22
1-4-2- وسایط نقلیه در قدیم 24
1-4-3- بناهای سنتی خاص مسافرین 25
بزرگترین ترمینال 26
امکانات ترمینالها 27
مکان ترمینالها 28
1-4-5- انواع کاروانسرا 29
– کاروانسراهای مدور 30
– کاروانسراهای هشت ضلعی : 31
– کاروانسرا با پلان ده ضلعی: 32
1-5 – شیوه و نوع مسافران 33
– مسافرتهای بین المللی و داخل کشور 33
– مسافرت های منطقه ای 34
1-6- کلیات سیستم حمل و نقل 36
ب ) شبکه 37
ج ) اداره 37
1-7- طبقه بندی شیوه های حمل و نقل زمینی 38
سفر داخل به داخل 40
سفر برون به بیرون 40
سفر برون به درون 41
1-8- تعاریف اصطلاحات سیستم حمل و نقل زمینی 41
1-8-1- سرعت: 41
سرعت حرکت : 41
میانگین زمانی سرعت 41
: میانگین یکایک سرعتهای نقطه ای وسایل نقلیه و یا گروه معینی از وسائط نقلیه در نقطه معینی از جاده طی مدت زمانی مشخص می باشند. 41
سرعت سفر: 41
1-8-2-ظرفیت : 42
ظرفیت گذرگاه 42
1-8-4- طبقه بندی گذرگاهها 45
آزاد راه 45
بزرگراه 45
راه اصلی معمولی 45
راه اصلی عریض 45
راه فرعی درجه یک : 46
راه فرعی درجه دو 46
1-9- جایگاه حمل و نقل زمینی کشور در اقتصاد و وضعیت خاص استان 46
1-10- پایانه مسافربری ( محل آشتی انسان و ماشین ) 48
1-11- ضرورت مکانیابی برای احداث پایانه ها 51
1-12- زمینه های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی طرح پایانه ها 53
1-13-نظر سنجی در مورد نحوه خدمات رسانی در پایانه ها 57
1-13-1- رانندگان و مسافرین : 57
1-13-2-مسئولان ذیربط : 59
1-13-3- نتیجه گیری : 61
فصل دوم : مطالعات پایه 62
2-1-مطالعات عمومی استان 62
2-2- موقعیت و نقش فرامنطقه ای شهر 64
2-3- بررسی خصوصیات جغرافیایی شهر : 68
2-4- بررسی عوامل اقلیمی شهر 69
2-9- دما و رطوبت هوا: 70
2-4-3- تابش آفتاب : 72
2-4-4- پیشنهادات ماهانی : 72
2-5- مطالعات جمعیتی شهر: 74
2-5-1- تعداد جمعیت و میزان رشد آن : 75
2-5-2- تعداد زائر و مسافر و آثار جمعیتی آن : 78
2-6- مطالعات اقتصادی شهر 82
عملکرد و نقش غالب شهر 82
2-7- بررسی تاریخی منطقه 83
2-8- مطالعات کالبدی شهر 84
2-8-1-خصوصیات کالبدی شهر : 84
2-8-2- بررسی بافت شهری : 86
ب ) بافت میانی : 88
ه ) بافت حاشیه ای 90
2-9 بررسی ویژگیهای ساختاری ـ محیطی شهر 90
عوامل شکل دهنده استخوان بندی شهر : 91
الف) عوامل غیر فیزیکی : 91
ب) عوامل فیزیکی مصنوع : 91
محورهای شاخص درجه 2 95
2-9-2-نقاط شاخص شهر 96
2-10- بررسی استانداردهای طرح 97
2-10-1-استاندارد جاده ها 97
محدوده دسترس آزاد راهها 97
بزرگراههای شریانی 98
جاده ها اختصاصی 98
جمع کننده ها ( کلکتورها ) 98
2-10-2- هندسه اتوبوس 99
اتوبوس 100
سه نمونه گردش در انتهای بن بست ها 105
حداقل شعاع گردش در بن بست ها 105
2-10-3- شیبهای جاده 106
شیوه موازی 108
شیوه عمودی 109
شیوه دندانه ای خطی ( 45 درجه ) 110
شیوه دندانه ای شعاعی 110
آئین نامه های اجرائی پایانه و ضوابط بالا دست 111
2-11-2-آئین نامه دوم : 112
2-11-3 – آئین نامه سوم 113
2-12-تصویب نامه طرح مکانیزاسیون فروش بلیط 115
طرح مکانیزاسیون فروش بلیط : 115
طرح پیشنهادی 116
فصل سوم : مطالعات تطبیقی 119
مشکلات اداری 125
مشکلات شهری 126
مشکلات ترافیکی 127
کمبودخدمات 128
مشکلات ساختمانی 128
مشکلات زیست محیطی 131
3-1-2- ترمینال اردبیل 131
شبکه ارتباطی 133
تفکیک حرکت مسافر و حرکت اتوبوس 134
تفکیک حرکت پیاده و اتومبیل 134
تفکیک فضاها در مجموعه 135
پارکینگ 136
4 – بازارچه 137
5- خدمات اتوبوس 138
6- هتل 139
7- تجاری 140
8 – فضا سبز 140
9- ساختمان اصلی ترمینال 142
10- رستوران 143
11- اداری 143
12- طبقه همکف 144
13- فضاهای جنبی در سطح همکف 146
14- مسجد ترمینال 147
15- مهمانسرای رانندگان 148
اصول فکری طراحی نما و حجم در ترمینال تبریز 149
ترمینال اتوبوس بین شهری کاوه اصفهان 155
مشخصات ویژه ترمینال مسافربری کاوه 159
3-1-5 – ترمینال جدید غرب 162
ب ) امکانات و نحوه دسترسی و ارتباطات داخلی 162
1- ساختمان ورودی 167
2- ساختمان خروجی 167
3- ایستگاه اتوبوس های بین شهری راه نزدیک 169
4- ساختمان اداری 169
5- مهمانسرا و مهمانسرای رانندگان 170
6- تعمیرگاهها ، باس واش و … 171
7 – سایر فضاها و ساختمان ها 172
8- آرایش فضاهای سبز 173
3-2- بررسی نمونه هایی از پایانه های مسافربری در جهان 174
3-2-1 – پایانه اتوبوس بندر نیویورک 174
توضیح عملکردهای مربوط به شکل ( 4-31 ) 179
توضیح عملکردهای مربوط به شکل ( 4-32 ) 180
توضیح عملکرد های فضاهای شکل مقابل 180
پلکان متحرک هدایت کننده به سمت راهروی فوقانی جایگاه اتوبوسهای حومه شهر 182
3-2-2 – طرح یک پایانه در مراکش 183
3-2-3- مرکز اتوبوسرانی شهر نیویورک 187
عملکرد مجموعه 187
3-2-4- پایانه اتوبوس بین شهری نیویورک 190
3-2-5- طرح یک ایستگاه اتوبوس بین شهری در کشور فنلاند 195
3-2-6- ترمینال اتوبوس در هیلوا اسپانیا 197
3-2-7- ترمینال اتوبوس گوتنبرگ سوئد 199
بزرگترین ترمینال 202
امکانات ترمینالها 203
مکان ترمینالها 203
ترمینال ها در هنگ کنگ 204
دیاگرام کلی برای ترمینالها: 205
چیدمان عملکردی 211
دسترسی مستقیم از مسیر به سکو 211
دسترسی غیر مستقیم از مسیر به سکو 211
دیاگرام 212
ترمینال اتوبوس بین شهری ( تیویورت ) 213
ترمینال اتوبوس توشی ایتالیا 214
ترمینال اتوبوس بین شهری هلسینکی فنلاند 215
ترمینال اتوبوس بین شهری کاوه اصفهان 216
ترمینال اتوبوس بن شهری فاس مراکش 217
قرار گیری پایانه در کنار مسیر 219
مسیر اصلی بین شهری 219
مسیر فرعی 219
سطح تماس پایانه با مسیر 219
حلقه اتصال پایانه و مسیر ( تشکیلات ورودی ) 219
دید از مسیر به پایانه و بالعکس 219
مسیر اصلی بین شهری مسیر اصلی بین شهری 221
مسیر پایانه 223
د : پایانه به عنوان یک گره: 224
انواع سیرکولاسیون پایانه 225
گره حرکتی 226
فیلترها 227
حرکت اتوبوس 228
انواع حرکت اتوبوس در ترمینال 228
حرکت خدمه و کارمندان 229
جابجائی مسافرین شهر و پایانه 229
فصل چهارم : مطالعات کالبدی 231
4-1- بررسی خصوصیات و ویژگیهای سایت : 231
4-1-1- معرفی اجمالی سایت : 231
4-1-2- مشخصات سایت : 232
4-2- توجیه انتخاب مکان (انتخاب سایت ): 232
4-3- بررسی مقیاس و شعاع عملکرد طرح ( حوزه نفوذ طرح ) 235
4-4- بررسی دسترسیهای پایانه 238
4-5- بررسی تأثیرات احداث پایانه بر شبکه شهری 241
4-6-1- پوشاندن کال امیر آباد و تعریض خیابان مجاور آن 246
4-6-2- احداث مسیر اصلی جلو ترمینال و تکمیل بلوار 75 متری رضوی 248
4-6-3- اجرای تقاطع غیر همسطح شهید عباسپور با صد متری کمربندی 248
4-6- سیستم خیابانهای یک طرفه اطراف سایت و ورودی و خروجی ترمینال: 249
فصل پنجم
5-1- بررسی تقاضای سفر پایانه راه ابریشم (شماره 3) 252
5-1-1- مسافرین خروجی به مقصد داخل استان : 253
5-1-3- مسافرین خروجی به مقصد عتبات عالیات : 256
5-2- برآورد سفرها برای سال افق طرح : 257
5-4-1-تعداد سکوهای مسافر گیری : 261
5-4-4- تعیین تعداد دفاتر تعاونی ها : 264
5-4-5- تعیین تعداد فضای پارک تاکسی ویژه پایانه 264
فصل ششم : جداول برنامه فیزیکی پروژه 267
6-1- دسته بندی عملکردهای پایانه و سطوح مورد نیاز : 267
6-1-1- مجموعه خروجی 268
الف) تعداد سکوهای مسافرگیری 268
ب) سالن عزیمت مسافر ( مسافرگیری ) 269
6-1-2-مجموعه ورودی 271
الف)سکوی تخلیه مسافر 271
2 – سالن رسید مسافر ( تخلیه مسافر) 272
6-1-3- باشگاه رانندگان 274
گروه اول : 276
گروه دوم 276
گروه سوم 276
6-1-4- خدمات اتوبوس 280
سطح مورد نیاز خدمات اتوبوس : 280
قسمت روشویی : 280
قسمت توشویی : 281
قسمت موتور شوئی : 282
6-1-5- پارکینگ ها 284
6-1-6- تأسیسات و ساختمانهای متفرقه 285
6-1-7- کنترل 286
فصل هفتم : طراحی 290
7-1- اصول و مبانی طراحی 290
تعریف : 290
7-1-1- نظام حرکتی و دسترسی 291
7-1-2-نظام فضایی کالبدی : 293
پیوند به اطراف : 293
سهم فضا و توده 294
هندسه: 295
تناسبات : 295
مفصل بندی مجموعه : 296
انعطاف پذیری : 297
آرایش فضایی ـ کالبدی : 298
7-1-2-نظام عملکردی : 299
7-2- برنامه ریزی طرح 300
7-2-1-برنامه ریزی عملکردی 300
7-2-2-برنامه ریزی سیرکولاسیون 301
7-2-3-برنامه ریزی حجمی 302
7-3-برخی از تکنیک های مورد استفاده در طراحی 302
جهت یابی : 302
ایجاد فضاهای متوالی : 303
درک محیط 304
ظرفیت ادراک 305
تنوع فضایی 305
باز و بسته نمودن فضاها : 305
ایجاد سایه روشن : 306
ایجاد اختلاف سطح : 306
ایجاد موانع در مسیرها : 307
ایجاد ضرب آهنگ : 308
یکمرتبگی : 308
محصوریت : 309
عوامل مؤثر در محصوریت : 309
برخی روشهای محصور کردن 310
تأکید کالبدی : 312
استفاده از مظاهر معماری قدیم و جدید در کنار یکدیگر 312
7-4- اصول کارکردی و عملکردی ترمینال های مسافربری : 313
7-5- ایده طراحی 314
7-6- آلترناتیوهای طراحی 319
7-6-1- ترکیب شماره 1 : 322
7-6-3-ترکیب شماره 3 : 323
7-6-4-ترکیب شماره 4 : 324
منابع و مأخذ 326